Stacja Obsługi Autobusów Bieńczyce zyskała nowy blask

Stacja Obsługi Autobusów Bieńczyce

Zajezdnia autobusowa w Bieńczycach w przyszłym roku będzie obchodzić 60-lecie działalności. Nie wygląda jednak „na swoje lata”, bo przeszła gruntowny remont. Od 2016 roku w Bieńczycach trwały prace, które miały poprawić wygląd i funkcjonowanie stacji obsługi autobusów, a także zapewnić wygodę pracownikom.

– Gruntowny remont hali rozpoczął się w 2016 roku od wymiany posadzki i likwidacji części kanałów serwisowych. Zastąpiły je stanowiska do pracy z podnośnikami kolumnowymi, co w znaczący sposób ułatwiło prace serwisowo-naprawcze pracownikom przy autobusach – wylicza Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

W hali napraw bieżących wymieniono także oświetlenie, na nowsze i tańsze LED-y. Zamontowano też nowe centralne ogrzewanie i wentylację hali. Pomieszczenie zostało też gruntownie odmalowane. Wymieniono także dach Zmiany wprowadzono także z myślą o pracownikach, którzy mogą teraz korzystać z klimatyzowanej jadalni z systemem rekuperacji powietrza. Nowe miejsce zostało wyposażone w aneks kuchenny z pełnym wyposażeniem oraz szafki śniadaniowe dla zatrudnionych. Naprzeciwko jadalni powstał węzeł sanitarny.

Jak podkreśla Marek Gancarczyk, po remoncie zmienił się także wygląd hali postojowej, która znajduje się na terenie Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. Odnowiono tam elewację zewnętrzną, wymieniono okna, pomalowano ściany, sufit i elementy konstrukcji. Zamontowano także nowe oświetlenie. Kolejna nowość dotyczy stanowisk ładowania autobusów. – Aby przystosować halę do garażowania autobusów hybrydowych marki Volvo, powstało 16 niezależnie zabezpieczonych stanowisk ładowania o mocy 3 kW wraz z sygnalizacją – podkreśla Marek Gancarczyk.

Odnowiono plac postojowy dla tramwajów

Plac postojowy, który znajduje się na terenie Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce od strony ogródków działkowych, został gruntownie przebudowany. Teren został obniżony o ok. 2 metry i wyrównany. – Wymieniona została także kanalizacja oraz przebijające pod placem przewody elektryczne – podkreśla Marek Gancarczyk. Po bokach placu zamontowano sześć masztów oświetleniowych o wysokości prawie 20 m.

Dawny garaż pogotowia technicznego zmienił się w halę naprawczą

Kolejnym elementem Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce, który zmienił się nie do poznania, jest dawny garaż pogotowia technicznego. Jak podkreśla Marek Gancarczyk, w budynku prawie wszystko jest nowe. Z dawnej konstrukcji został tylko dach i ściany.

– Wymieniono pokrycie dachu, elewację zewnętrzną wraz ze stolarką okienną oraz dwie bramy. W środku wykonano od nowa wszystkie instalacje – wylicza rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Dzięki temu dawny garaż przekształcił się w halę naprawczą z warsztatem blacharskim, która bez problemu pomieści nawet autobus przegubowy.

W Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce odnowiono także budynek administracyjny. Powstała tam m.in. nowoczesna dyspozytornia, dzięki której motorniczy i dyspozytorzy pracują w bardziej komfortowych warunkach. Przedstawiciele MPK podkreślają, że bieńczycka stacja może też pochwalić się nowym ogrodzeniem z profili zamkniętych, które zostały poddane cynkowaniu i malowaniu proszkowemu. Wcześniej znajdowało się tam ogrodzenie z blachy falistej.

Krótka historia zajezdni w Bieńczycach

Bieńczycka zajezdnia autobusowa działa od 13 czerwca 1970 roku. Początkowo zagospodarowano tam miejsce dla 134 autobusów, jednak już pod koniec lat 70. ubiegłego wieku ich liczba zwiększyła się prawie dwukrotnie. W 1990 roku nastąpiły duże zmiany organizacyjne. Wtedy zajezdnia podzieliła się na: Stację Obsługi Autobusów, która zajęła się przygotowaniem taboru do ruchu, oraz Zajezdnię Autobusową, która przejęła kierowców i służby planowania.

W kolejnych latach w Bieńczycach przeprowadzono liczne remonty, m.in. zamontowano nową myjnię dla autobusów. Zastosowano także nowe rozwiązania informatyczne. Wysłużoną stację paliw zastąpiono nowoczesną w pełni zautomatyzowaną stacją, zainstalowano telewizję dozorową, która pomaga w pracy portierom. W kolejnych latach wymieniano tabor na autobusy bardziej przyjazne dla środowiska, z nowoczesnymi silnikami. Do ich obsługi wprowadzono nowoczesny sprzęt diagnostyczny. W 1998 roku Bieńczyce przejęły część autobusów i pracowników po zlikwidowanej zajezdni w Czyżynach.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieńczyce
comments powered by Disqus